Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Zamość

Logo - Urząd Gminy Zamość

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
w sprawie wprowadzenia zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis w związku utworzeniem nowych miejsc pracy na terenie gminy Zamość.
Znak
Projekt uchwały Nr LXV/ /24
Data utworzenia
2024-03-27
Opis

(projekt)

UCHWAŁA NR .......
RADY GMINY ZAMOŚĆ
z dnia ...................................... 2024 r.

w sprawie wprowadzenia zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis w związku utworzeniem nowych miejsc pracy na terenie gminy Zamość

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 i art. 40 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 z późn. zm.), art. 7 ust. 3 w związku z art. 20b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 70 z późn. zm.)  – Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

1.Na warunkach określonych w niniejszej uchwale, zwalnia się od podatku od nieruchomości budynki lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie produkcji lub usług na terenie gminy Zamość.
2.Zwolnienie przysługuje po spełnieniu łącznie następujących przesłanek:
1) budynki lub ich części stanowią nową inwestycję,
2) w związku z nową inwestycją utworzono nowe miejsca pracy,
3) na nowo utworzonych miejscach pracy zatrudniono osoby bezrobotne w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.2023r.,poz.735 z późn.zm.) na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy.
3. Zwolnienie od podatku od nieruchomości będzie przysługiwało przez okres:
1) 12 miesięcy, jeżeli utworzono co najmniej 5 nowych miejsc pracy,
2) 18 miesięcy, jeżeli utworzono co najmniej 10 nowych miejsc pracy,
3) 24 miesięcy, jeżeli utworzono co najmniej 20 nowych miejsc pracy.
4. Nowo utworzone miejsca pracy zostaną utrzymane przez okres obowiązywania zwolnienia i przez co najmniej 12 miesięcy po upływie okresu zwolnienia.

§ 2

1.Przez nową inwestycję należy rozumieć:
1) wybudowanie nowego budynku, którego odbiór nastąpił po 1 stycznia 2024r. oraz zostanie w nim uruchomiona nowa lub istniejąca działalność gospodarcza, 
2) nabycie po 1 stycznia 2024r. budynku należącego do przedsiębiorstwa, które jest w stanie likwidacji lub upadłości, przy czym budynek nabywany jest przez inwestora niezwiązanego ze sprzedawcą.
2. Za nową inwestycję nie uznaje się nabycia wyłącznie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
3. Przez utworzenie nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją rozumie się wzrost netto liczby pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, w danym przedsiębiorstwie, w odniesieniu do średniego zatrudnienia z ostatnich 12 miesięcy, w przypadku prowadzących działalność przez okres krótszy niż 12 miesięcy nastąpi wzrost zatrudnienia w odniesieniu do średniego zatrudnienia z okresu działalności.

§ 3

Prawo do zwolnienia, o którym mowa w § 1 nie obejmuje:
1) budynków lub ich części zajętych:
a) na usługi deweloperskie,
b) stacje paliw,
c) działalność bankową, działalność pożyczkową, kredytową i ubezpieczeniową,
d) działalność handlową (detaliczna, hurtowa),
e) działalność w zakresie produkcji energii,
2) przebudowy i remontu już istniejących budynków,
3) budynków lub ich części wynajętych lub wydzierżawionych z przeznaczeniem na działalność gospodarczą.

§ 4

1. Zwolnienie na podstawie niniejszej uchwały stanowi pomocy de minimis, a jej udzielenie następuje zgodnie z warunkami określonymi  w  rozporządzeniu  Komisji (UE) Nr 2023/2831  z dnia 13 grudnia 2023r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis  (Dz.Urz.UE.L.2023.2831 z 15.12.2023r.). 
2. Łączna kwota pomocy de minimis przyznana  jednemu przedsiębiorcy nie może przekroczyć 300 000 EURO w okresie trzech lat.
3. Okres trzech lat brany pod uwagę do celów niniejszej uchwały należy oceniać w sposób ciągły. Dla każdego przypadku przyznania nowej pomocy de minimis należy uwzględnić całkowitą kwotę pomocy de minimis przyznaną w ciągu minionych trzech lat. 
4.Przedsiębiorca nie może uzyskać pomocy de minimis, jeżeli otrzymał pomoc inną niż pomoc de minimis, w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tego samego projektu inwestycyjnego, a łączna wartość pomocy spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy. 

§ 5

1.Podatnik uzyskuje prawo do zwolnienia po spełnieniu warunków wynikających z uchwały.
2. Zwolnienie przysługuje od daty określonej w art. 6 ust 1 i 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

§ 6

1. W przypadku zamiaru korzystania ze zwolnienia przedsiębiorca zobowiązany jest do przedłożenia organowi podatkowemu wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy de minimis:
1) wszystkich zaświadczeń  o pomocy de minimis udzielonej w różnych formach i z różnych źródeł, w tym również o pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie            z minionych trzech lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis oraz oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
2) wypełnionego formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis stanowiący załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010r.  w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (t.j.:Dz.U.2024r., poz.40).
2. Korzystanie ze zwolnienia wymaga złożenia:
1) deklaracji na podatek od nieruchomości bądź jej korekty lub informacji  o nieruchomościach i obiektach budowlanych bądź jej korekty na dany rok podatkowy,
2) kopii dokumentacji potwierdzającej przeprowadzenie i zakończenie nowej inwestycji     w związku z którą zostały utworzone nowe miejsca pracy, kopii prawomocnej decyzji   o pozwoleniu na użytkowanie nowej inwestycji, w związku z którą zostały utworzone nowe miejsca pracy, a w przypadku nabycia budynku należącego do przedsiębiorstwa znajdującego się w stanie likwidacji lub upadłości umowę stanowiącą podstawę jego nabycia,
3) informacji o poziomie zatrudnienia za okres 12 miesięcy poprzedzających utworzenie nowych miejsc pracy, a w przypadku prowadzących działalność przez okres krótszy niż 12 miesięcy z okresu działalności.

3. Przedsiębiorca w okresie korzystania z pomocy de minimis  jest zobowiązany w terminie do 15 stycznia po roku podatkowym, w którym udzielono zwolnienia do przedłożenia:
1) dokumentów wymienionych w ust.1 pkt 1-2, 
2) informacji wraz z dokumentacją poświadczającą stan zatrudnienia.
4. Przedsiębiorca, po upływie 12 miesięcy od okresu zakończenia zwolnienia obowiązany jest do przedłożenia w terminie do dnia 25 następnego miesiąca, informacji wraz dokumentacją potwierdzającą poziom zatrudnienia. 

§ 7

Organ podatkowy przeprowadza czynności sprawdzające w zakresie spełnienia przez podatnika warunków zwolnienia określonych w uchwale, w tym zgodność ze stanem faktycznym przedłożonych dokumentów. 

§ 8

1. Prawo do zwolnienia od podatku od nieruchomości wygasa:
1) z końcem miesiąca, w którym upłynął okres zwolnienia oznaczony uchwałą,
2) z końcem miesiąca, w którym została osiągnięta dopuszczalna wysokość pomocy de minimis w okresie o którym mowa w § 4 uchwały.
2.Przedsiębiorca jest zobowiązany do pisemnego powiadomienia organu podatkowego o utracie prawa do zwolnienia lub zmianie mającej wpływ na wielkość udzielonej pomocy, najpóźniej     w terminie 14 dni od wystąpienia tych okoliczności.
3.W przypadku utraty prawa do pomocy określonej w niniejszej uchwale przedsiębiorca zobowiązany jest do korekty deklaracji na podatek od nieruchomości lub korekty informacji      o nieruchomościach i obiektach budowlanych.

§ 9

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zamość.

§ 10

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego i obowiązuje do 31 grudnia 2030 r.

Przewodniczący Rady Gminy 
Zamość
Piotr Koczułap


UZASADNIENIE

Zgodnie art. 7 ust. 3 w związku z art. 20b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 70 z późn. zm.)  - Rada Gminy ma prawo wprowadzić zwolnienia przedmiotowe od podatku od nieruchomości.
Proponuje się zwolnienie budynków lub ich części związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, w ramach której utworzono nowe miejsca pracy. Proponowane zwolnienia mają na celu przyciągnięcie do gminy podmiotów gospodarczych zakładających działalność gospodarczą i inwestujących oraz zatrudniających pracowników. Uzyskanie z tego powodu wpływów z tytułu podatków dochodowych od osób fizycznych i prawnych – przekazywanych do budżetu gminy z budżetu państwa od podmiotów usytuowanych na terenie gminy Zamość spowoduje w przyszłości zwiększenie dochodów gminy. Zwolnienie ma też za zadanie pomoc   w stworzeniu miejsc pracy i zatrudnianiu na tych stanowiskach osób bezrobotnych. 
Wielkość dotychczas udzielonej pomocy de minimis w podatku od nieruchomości z tytułu powstania inwestycji i utworzenia w nich miejsc pracy to kwota 256.736,00 zł  (lata 2027-2019  i 2022 rok).
Dotychczasowa uchwała Nr VIII/55/15 z dnia 25 maja 2015r. - wygasła  z dniem 31 grudnia 2023r.
Projektowany akt został:
1) sprawdzony pod względem formalno-prawnym przez Radcę prawnego Urzędu Gminy Zamość,
2) przesłany w dniu 08.02.2024r. do Prezesa UOKiK – zastrzeżenie przedstawione w piśmie znak: DMP-1.530.490.2024 z dnia 21.02.2024r. uzupełniono w § 6 pkt 1 dodano zapis ”oraz oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie  i rybołówstwie.”

Teresa Rycąbel
28.02.2024r.

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Kułaj Paweł
Dodano do BIP dnia: 2024-03-27 15:06:31