Szczegóły dokumentu
Powrót do listy dokumentówPROJEKT
UCHWAŁA Nr ………2024
RADY GMINY ZAMOŚĆ
z dnia ……… 2024 r.
w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Zamość
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40, z późn. zm.) oraz art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399), z uwzględnieniem § 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych (Dz. U. z 2023 r., poz. 322) Rada Gminy uchwala co następuje:
§ 1.
Określa się wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Zamość.
§ 2.
Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Zamość powinien spełniać następujące wymagania:
1. W zakresie wyposażenia technicznego:
a) dysponować pojazdem lub pojazdami asenizacyjnymi przeznaczonymi do prowadzenia działalności, spełniającymi wymagania techniczne określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. Nr 193, poz. 1617);
b) pojazd asenizacyjny powinien być zarejestrowany i dopuszczony do ruchu oraz posiadać aktualne badania techniczne potwierdzone wpisem w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, zgodnie z przepisami o ruch drogowym;
c) pojazd asenizacyjny powinien być oznakowany w sposób czytelny w miejscu umożliwiającym identyfikację przedsiębiorcy poprzez umieszczenie nazwy firmy oraz danych adresowych i numeru telefonu przedsiębiorcy;
d) dysponować prawem do nieruchomości stanowiącej bazę techniczną wyposażoną w miejsca postojowe dla pojazdów oraz miejsce do mycia i dezynfekcji, a w przypadku jego braku posiadać podpisaną umowę z uprawnionym podmiotem świadczącym usługi w zakresie mycia i dezynfekcji;
e) baza transportowa powinna posiadać zaplecze techniczne zapewniające utrzymanie pojazdów asenizacyjnych w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym tj.: warsztat naprawczy oraz miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów asenizacyjnych - o ile czynności nie są wykonywane przez uprawnione podmioty zewnętrzne poza terenem bazy transportowej, wydzielony teren bazy powinien posiadać szczelną nawierzchnię, nie powodującą zanieczyszczenia gruntu i wód gruntowych;
f) teren bazy transportowej powinien być zabezpieczony w sposób uniemożliwiający wstęp osobom nieuprawnionym.
2. W zakresie zabiegów sanitarnych i porządkowych związanych ze świadczonymi usługami:
a) utrzymywać pojazdy służące do opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków w należytym stanie higienicznym i sanitarnym poprzez mycie i dezynfekcję w sposób zgodny z wymogami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych;
b) zapewnić sprzęt oraz środki umożliwiające natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń z miejsc, które zostaną zanieczyszczone podczas opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transportu nieczystości ciekłych;
3. W zakresie miejsc przekazywania nieczystości ciekłych, zapewnić odbiór nieczystości ciekłych podczas opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków w stacjach zlewnych spełniających wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2023 r. w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych;
§ 3.
Traci moc uchwała Rady Gminy Zamość Nr XXVII/266/12 z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie wymagań, jakie powinny spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
§ 4.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zamość.
§ 5.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.
Przewodniczący
Rady Gminy Zamość
Piotr Koczułap
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 7 ust. 3a w nawiązaniu do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2023 r., poz. 1469 z późn. zm.), Rada gminy określi w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków
i transportu nieczystości ciekłych, uwzględniając opis wyposażenia technicznego niezbędnego do realizacji zadań. Ponadto w dniu 22 lutego 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych
(Dz. U. 2023 r., poz. 32.
Przedłożony projekt uchwały ustala zgodnie z ww. rozporządzeniem wymagania odnośnie do pojazdów asenizacyjnych, bazy transportowej, dotyczące zabiegów sanitarnych i porządkowych oraz miejsc przekazywania nieczystości ciekłych.
Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Radcę Prawnego.
Przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakładają na przedsiębiorców obowiązek uzyskania zezwolenia na opróżnianie zbiorników:
Art. 7. [Rodzaje zezwoleń i ich udzielanie]
1. Na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie:
2) opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, - wymagane jest uzyskanie zezwolenia.
3a. Rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uwzględniając opis wyposażenia technicznego niezbędnego do realizacji zadań.
6. Zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, udziela, w drodze decyzji, wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług.
Art. 10. [Odpowiedzialność za wykroczenia]
1. Kto prowadzi działalność określoną w art. 7 bez wymaganego zezwolenia - podlega karze aresztu lub karze grzywny.
Uchwała, o której mowa w art. 7 ust. 3a jest niezbędna do wydania zezwolenia (decyzji) na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych.
Decyzja wydawana na podstawie art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z poźn. zm.) art. 7 ust. 1 pkt. 2 i ust. 6, art. 9 ust. 1aa, 1b i ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 1469 z poźn. zm.) oraz zgodnie z Uchwałą Rady Gminy Zamość z dnia 27 grudnia 2012 r. nr XXVII/266/12 w sprawie wymagań, jakie powinny spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Zgodnie z art. 14 ust 3. ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw Rady gmin w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy( ustawa weszła w życie 9 sierpnia 2022 r.) dostosują akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Zamość 19.03.2024 r. Mirosław Jakóbczak
Dodano do BIP dnia: 2024-03-27 14:47:46