Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Zamość

Logo - Urząd Gminy Zamość

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Protokół z posiedzenia Komisji Oświatowo-Społecznej Rady Gminy Zamość w dniu 19 lutego 2024r.
Znak
ASO.0012.3.139.2024
Data utworzenia
2024-03-28
Opis

ASO.0012.3.194.2024
                                                              

Protokół

z posiedzenia Komisji Oświatowo-Społecznej Rady Gminy Zamość w dniu 19 lutego 2024r.

W posiedzeniu  Komisji wzięli udział członkowie  Komisji Oświatowo-Społecznej:
1) Anna Bartoń  - przewodnicząca Komisji
2) Krzysztof Ostasz- wiceprzewodniczący Komisji
3) Anna Serafin-członek Komisji
4) Edmund Hałasa- członek Komisji
5) Piotr Najda – członek Komisji
6) Beata Wichorowska – członek Komisji

Oraz
• Pan Ryszard Gliwiński – Wójt Gminy Zamość
• Pan Konrad Dziuba – Dyrektor Wydziału Społecznego i Promocji Gminy
• Pan Piotr Koczułap- Przewodniczący Rady Gminy Zamość 
• Pani Marzena Bosowska- Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
• Pani Joanna Zwolan-Pupiec- Kierowik Centrum Usług Wspólnych

Punkt 1
Obrady otworzyła Przewodnicząca Komisji Pani Anna Bartoń, która stwierdziła, że uczestniczy w nich 6 członków Komisji Oświatowo-Społecznej, z czym zostało osiągnięte quorum.
Proponowany porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu.
4.Analiza   obecnej   sytuacji   z   realizacji   zadań   własnych   Gminy   w   zakresie   oświaty i wychowania przedszkolnego oraz opieką  nad dziećmi do lat 3.
5. Ocena  sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny  za rok 2023.
6. Ocena sprawozdania z działalności Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za rok 2023.
7. Ocena  informacji o realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii za rok 2023 r.
8. Analiza projektu Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Zamość na 2024 rok.
9. Dyskusja nad projektem uchwały w sprawie wyznaczenia miejsc do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz uchwalenia regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonych miejscach.
10. Inne sprawy będące przedmiotem obrad sesji Rady Gminy. 
11. Sprawy bieżące
12. Zakończenie obrad.

Punkt 2
Przewodnicząca Komisji Pani Anna Bartoń poprosiła o udział w głosowaniu – kto jest za przyjęciem porządku obrad ?
Za – 6
Przeciw – 0

Punkt 3 
Przyjęcie protokołu
Przewodnicząca Komisji Oświatowo-Społecznej Pani Anna Bartoń zapytała, czy są uwagi i pytania do protokołu z posiedzenia Komisji Oświatowo-Społecznej z dnia 23 stycznia 2024 roku.
Nie zgłoszono uwag. 
Przewodnicząca Komisji Pani Anna Bartoń poprosiła o głosowanie kto jest za przyjęciem protokołu z poprzedniej komisji?
Za – 6
Przeciw – 0
Przewodnicząca Komisji Pani Anna Bartoń podziękowała za udział w głosowaniu.
Następnie przystąpiono do realizacji porządku obrad. 

Punkt 4
Analiza   obecnej   sytuacji   z   realizacji   zadań   własnych   Gminy   w   zakresie   oświaty i wychowania przedszkolnego oraz opieką  nad dziećmi do lat 3.

Pan Konrad Dziuba- jak co roku pracownicy Centrum Usług Wspólnych przygotowują mate-riały analityczne, które pokazują w jaki sposób jest zorganizowana opieka w wychowaniu przedszkolnym w szkołach na terenie gminy Zamość. Państwo pamiętacie, że podjęliśmy decyzje o zwiększeniu oddziałów przedszkolnych, miało to na celu , aby dzieci uczęszczające do oddziałów przedszkolnych kontynuowały naukę  w tej samej szkole, żeby subwencja oświatowa zostawała w tej szkole. Te decyzje maja swoje plusy, ale i generują  koszty. Jak państwo zauważyli i tak sporo dzieci z oddziałów przedszkolnych później kontynuuje naukę    w szkołach w Zamościu. Następnie są przedstawione wydatki na 1 przedszkolaka w przed-szkolu w Kalinowicach po to byśmy mogli na tej podstawie wyliczać koszty dzieci uczęszcza-jących z innej gminy.
Pan Krzysztof Ostasz- ja mam taka uwagę w pierwszym pliku opisowym pod koniec tam jest podane w procentach jaki odsetek przedszkolaków uczęszcza i tam chyba jest błąd ponieważ jest tam, że do przedszkoli gminnych uczęszcza 65% zamieszkałych na terenie gminy Za-mość, a do przedszkoli prowadzonych przez stowarzyszenie uczęszcza 84%dzieci  zamiesz-kałych na terenie gminy Zamość. Z treści wyniki, że są to dane w odniesieniu do wszystkich dzieci zamieszkałych na terenie gminy Zamość.
Pani Joanna Zwolan-Pupiec- te odniesienie procentowe jest w odniesieniu do obwodów szkolnych biorąc liczbę urodzeń dzieci z danego obwodu do liczby dzieci uczęszczających do 
Pani Anna Bartoń –  w załączniku 1 analiza dzieci uczęszczających na dodatkowe godziny  do przedszkola i oddziałów przedszkolnych średnia liczba dzieci uczęszczających – szkoła Wysokie. We wszystkich pozostałych szkołach liczba dzieci uczęszczających na dodatkowe godziny się zmniejsza, natomiast w Szkole Wysokie wzrasta.
Pani Joanna Zwolan-Pupiec- dane te mamy od dyrektorów szkół, być może odwrotnie są wstawione godziny, zostanie to wyjaśnione z dyrektorem szkoły.
Pan Krzysztof Ostasz- tak jak już tu wspomniał dyrektor Konrad Dziuba, zwiększenie liczby oddziałów przedszkolnych miało na celu to, żeby dzieci uczęszczające do przedszkola pozo-stały w szkołach w naszej gminie i jest to nadal jedna z przesłanek. Funkcjonowanie przed-szkoli jest nieodzowne pomimo, że kosztowne.

Członkowie Komisji  nie mieli  uwag do przedstawionej analizy.
Punkt 5
Ocena  sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny  za rok 2023.

Pani Marzena Bosowska- Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej-
 Uchwałą Nr XLII/398/22 Rady Gminy Zamość z dnia 31 marca 2022 roku został uchwalony Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2022-2024. Założeniem Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2022-2024 jest stworzenie spójnego systemu wsparcia dzieci             i rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w celu przywrócenia tym rodzinom zdolności do wypełniania podstawowych funkcji. Spodziewanym efektem realizacji Programu ma być: poprawa funkcjonowania rodzin na terenie Gminy Zamość ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji dzieci w tych rodzinach, przeciwdziałanie występowaniu dysfunkcji w rodzinach, podniesienie bezpieczeństwa socjalnego rodzin oraz wypracowanie skutecznego systemu wsparcia rodziny. Asystent rodziny jest filarem programu wspierania rodziny, w prawidłowym funkcjonowaniu funkcji rodziny. Osoba zatrudniona na tym stanowisku zajmuje się pomocą i pracą z rodziną jej celem jest osiągnięcie przez rodzinę, podstawowego poziomu stabilności życiowej, dzięki której możliwe jest wychowywanie dzieci. Zadaniem pracownika jest niedopuszczenie do oddzielenia dzieci od rodziny. Asystent rodziny jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym przez Ośrodek Pomocy Społecznej bądź inny podmiot na zlecenie Gminy. Jego miejscem pracy jest miejsce zamieszkania danej rodziny, bądź miejsce wyznaczone przez rodziny. Praca asystenta rodziny ma charakter kompleksowy, pełni on funkcję pomocnika, mediatora i doradcy. Wspomaga rodzinę całościowo, stymuluje działania zmierzające do poprawy relacji wewnątrzrodzinnych. Pomaga w załatwianiu spraw urzędowych, motywuje do podjęcia określonych czynności. Przygotowuje do pełnienia ról społecznych. Dowartościowuje, podnosząc poczucie własnej sprawczości i kompetencji społecznych. W 2023 roku pracę z rodzinami prowadziło dwóch asystentów rodziny zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Analiza działań podejmowanych w obszarze wspierania rodziny w 2023 r. pozwala stwierdzić, że były one prowadzone w sposób prawidłowy, uwzględniający realizację zakresu zadań własnych gminy. Działania te umożliwiały rodzinom korzystanie z różnych form pomocy i wsparcia przewidzianych realizowanymi przez gminę uchwałami i programami pomocowymi. Wskazane jest zatem podejmowanie działań wspomagających rodziny w trudnych sytuacjach życiowych, a także
działań profilaktycznych umożliwiających zahamowanie rozwoju sytuacji problemowych. W celu osiągnięcia zamierzonych efektów konieczne jest dalsze interdyscyplinarne współdziałanie wielu służb i organizacji działających na rzecz rodziny i dziecka, ponieważ wyłącznie praca zespołowa stanowić będzie pełne i kompleksowe wsparcie.

Punkt 6
Ocena sprawozdania z działalności Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za rok 2023.

Pani Marzena Bosowska- Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej- 
W Gminie Zamość nieprzerwanie od 2011 r. funkcjonuje powołany przez Wójta Gminy
Zamość Gminny Zespół Interdyscyplinarny do Spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzi-nie.
W związku z nowelizacją Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy
domowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1249, z 2023 r. poz. 289, 535) na podstawie art. 9a ustawo-dawca nałożył obowiązek powołania Zespołu Interdyscyplinarnego. Uchwałą nr LVI/534/23 Rady Gminy Zamość z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego  opublikowaną              w Dzienniku Urzędowym  Województwa  Lubelskiego  z 2023 r. poz. 4409 został powołany Gminny Zespół Interdyscyplinarny, którego pierwsze posiedzenie odbyło się 21 września 2023 r. W skład ze-społu powołani zostali członkowie instytucji zgodnie z art 9a w/w ustawy. Skład
zespołu interdyscyplinarnego liczy 16 członków zespołu.
W roku sprawozdawczym w skład Zespołu Interdyscyplinarnego Gminy Zamość wchodziło: 3 przedstawicieli Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, 2 przedstawicieli Komendy Miejskiej Policji, 1 przedstawicieli służby zdrowia, 7 przedstawicieli oświaty, 2 przedstawicieli sądu, 1 przedstawiciel Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Głównym zadaniem Zespołu interpersonalnego w tworzeniu systemu przeciwdziałania
przemocy domowej jest opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania prze-mocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej.
Nowelizacja ustawy antyprzemocowej zmienia ustawowy termin. Dotąd pojęcie „przemoc
w rodzinie” zastąpiono terminem „przemoc domowa”, „ofiara” to „osoba doznająca przemocy
domowej”. Termin dotąd używany „sprawca” został zastąpiony terminem „osoby stosującej przemoc domową”. Zmianie uległ również krąg osób objętych ochroną, niezależnie od wspól-nego zamieszkiwania i gospodarowania. Istotną zmianą z punktu widzenia bezpieczeństwa małoletnich to uznanie małoletniego będącego świadkiem przemocy domowej jako „osoby doznającej przemocy domowej”.
W minionym roku członkowie Zespołu systematycznie brali udział w posiedzeniach, na
których między innymi omawiano realizację procedury „Niebieskie Karty” na terenie Gminy
Zamość oraz realizację Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar
Przemocy w Rodzinie na lata 2021- 2023. W 2023 r. w ramach prac Zespołu Interdyscypli-narnego odbyło się 8 spotkań. Na spotkaniach dokonywano oceny sposobu realizowania za-dań zawartych w Programie Przeciwdziałania Przemocy oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie przez poszczególne instytucje. Powoływano składy grup roboczych/grup diagno-styczno-pomocowych oraz dokonywano analizy sytuacji rodzin objętych pomocą. Podejmo-wano także decyzje o zakończeniu procedury bądź dalszym jej kontynuowaniu wdrażając dodatkowe formy pomocy. Praca grup odbywa się w 12 stałych grupach. Skład grup jest zróżnicowany w zależności od sytuacji potrzeb rodziny objętej procedurą. W 2023 r. odbyło się 222 grupy robocze. W skład każdej grupy diagnostyczno-pomocowej wchodził pracownik socjalny i dzielnicowy zgodnie z zapisem ustawy. W uzasadnionych przypadkach Zespół mo-że poszerzyć skład grupy o inne osoby wymienione w art. 9a ust.11b-11d oraz w ust. 12 i 12c Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Skład grup diagnostyczno-pomocowych jest zmienny na każdym etapie pracy Grupy i uzależniony jest od zgłaszanego problemu.
Zespół w roku sprawozdawczym uchwalił nowy regulamin i dostosował dokumentację do
znowelizowanej ustawy oraz rozporządzenia w sprawie procedury Niebieska Karta oraz wzo-rów formularzy. We wskazanym okresie sprawozdawczym prowadzono 90 procedur Niebie-ska Karta, 22 procedury, które zostały wszczęte w 2022 r. przeszło na okres sprawozdawczy 2023 r. Do 21 września 2023 r. czyli powołania nowego Gminnego Zespołu Interdyscyplinar-nego zarejestrowanych było 49 procedur Niebieska Karta, z czego 15 procedur (w 13 rodzi-nach) było w toku czynności nowo powołanego zespołu.

Członkowie komisji zaopiniowali sprawozdanie pozytywnie.
Punkt 7
Ocena  informacji o realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii za rok 2023 r.

Małgorzata Paszko- inspektor ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi- Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r (Dz.U.2021 poz.1119) oraz uchwalonym  przez Radę Gminy Zamość  Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Zamość   ze środków finansowych uzyskanych z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w 2023 roku zrealizowano zadania zawarte w w/w Programie. Głównym celem Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Zamość   w 2023 roku było                   w szczególności zmniejszenie skali zjawiska alkoholizmu   i podnoszenie świadomości lokalnej w zakresie szkodliwości nadużywania wyrobów alkoholowych jak i innych używek
W okresie sprawozdawczym Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholo-wych odbyła ogółem 12 posiedzeń, na których podejmowała działania w zakresie motywo-wania do podjęcia leczenia osób zgłoszonych na leczenie. Komisja rozpatrzyła ogółem 29 sprawy.
W 2023 roku do Komisji wpłynęło 22 nowych zgłoszeń osób pijących szkodliwie oraz konty-nuowano 7 spraw z roku poprzedniego.
Osobami zgłaszającymi byli najczęściej najbliżsi członkowie rodzin, pracownicy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, policja jak również kuratorzy sądowi.
Komisja postanowiła skierować 22 zgłoszone osoby do biegłego w celu wydania opinii psy-chiatryczno-psychologicznych w przedmiocie  uzależnienia od alkoholu. Na badanie do bie-głego zgłosiło się 14 osób.
W 2023 roku zostało złożone do Sądu 10 wniosków o zobowiązanie do poddania się leczeniu odwykowemu.
W ramach wykonywania swoich ustawowych zadań GKRPA wydała 16 postanowień w sprawie zgodności lokalizacji punktów sprzedaży napojów alkoholowych z Uchwałą                  Nr XLIX/481/18 Rady Gminy Zamość z dnia 4 października 2018r. w sprawie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i zasad usytuowania miejsc sprzedaży        i podawania napojów alkoholowych na terenie gminy Zamość (Dz.U. woj. Lubelskiego poz.4800).  
Pan Krzysztof Ostasz – zapytał czy były zgłoszenia dotyczące używania narkotyków.
Małgorzata Paszko- do Komisji nie wpłynęła informacja o nadużywaniu narkotyków, być mo-że istnieje taki problem, ale do Komisji nie wpłynęła taka informacja.

Członkowie komisji zaopiniowali sprawozdanie pozytywnie.

Punkt 8
Analiza projektu Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdom-ności zwierząt na terenie Gminy Zamość na 2024 rok.

Nowelizacja ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt nałożyła na gminy
obowiązki związane z ograniczeniem bezdomności i niekontrolowanym rozmnażaniem się
psów i kotów. Rady Gmin zostały zobowiązane do corocznego uchwalania programów opieki
nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na swoich terenach.
Programy te są uchwalane od roku 2012. W roku 2013 wydaliśmy na realizację programu 50 700 zł. W roku 2023 183 093,61 zł, w tym: odłapywanie zwierząt, usuwanie padliny – 25 903,80 zł, umieszczenie w schronisku – 35 055,00 zł, usługi weterynaryjne (kastracja, steryli-zacja, uśpienie, leczenie) –121 139,81zł, karma dla kotów – 995,00 zł
W budżecie 2024 r. zabezpieczono środki w wysokości 185.000,00 zł., w tym : odłapywanie zwierząt 35 000 zł, umieszczenie w schronisku 60 000,00zł, usługi weterynaryjne ( steryliza-cja, usypianie, leczenie ) – 88 000,00zł, zakup karmy- 2.000,00 zł. Schronisko dla bezdom-nych psów w Zamościu ul. Braterstwa Broni 161 na podstawie zawartego porozumienia przyjmuje i zapewnia opiekę bezdomnym zwierzętom z terenu Gminy
Zamość oraz poszukuje właścicieli i kwalifikuje zwierzęta do adopcji zgodnie z Regulaminem
Schroniska.
Koordynatorem programu jest Gmina Zamość działająca poprzez Gminny Zakład Obsługi
Komunalnej Gminy Zamość, realizujący pozostałe zadania określone  zgodnie z zawartymi umowami poprzez wymienione niżej podmioty:
• Piotr Łachno zam. Chyża prowadzący działalność gospodarczą Usługi
Sanitarno- Porządkowe,
• Paweł Kulik prowadzący Gabinet Weterynaryjny w Zamościu ul.
Szczebrzeska.
Na realizację programu w 2024 roku przeznacza się kwotę 185.000,00zł w tym na :
1) zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla bezdomnych zwierząt
– 60 000 zł.,
2) opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie – 2 000 zł.,
3) odławianie bezdomnych zwierząt – 35 000zł.,
4) obligatoryjną sterylizację lub kastrację zwierząt umieszczonych w schronisku – 6 000zł.,
5) poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt – 500 zł.,
6) usypianie ślepych miotów – 1 000 zł.,
7) wskazanie gospodarstw rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt
gospodarskich – 500 zł.,
8) zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych
z udziałem zwierząt – 10 000 zł.,
9) plan sterylizacji lub kastracji zwierząt – 70 000 zł.,
Pani Beata Wichorowska zgłosiła uwagę ,żeby w paragrafie 10 poprawić słownie jest sto pięćdziesiąt tysięcy, a powinno być sto osiemdziesiąt pięć tysięcy(cyfrowo jest podane 185.000,00zł)
Członkowie Komisji zaopiniowali projekt uchwały pozytywnie.

Punkt 9
Dyskusja nad projektem uchwały w sprawie wyznaczenia miejsc do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz uchwalenia regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na 
wyznaczonych miejscach.

Wójt Gminy Zamość- Pan Ryszard Gliwiński – ten zapis w porządku obrad jest taki nietypo-wy, niekoniecznie będzie ten punkt w porządku obrad sesji. Wzięło się to z tego, że miałem przekazać przewodniczącemu rady projekt uchwały zgodnie z odpowiedzią udzieloną wnio-skodawcy Panu Ryszardowi Puchaczowi, a później przewodniczący decyduje o umieszcze-niu go w porządku obrad. Zdecydowałem nie przedkładać przewodniczącemu projektu uchwały, przedłożę go dopiero po decyzjach jakie podejmą Komisja Oświatowo-Społeczna oraz Rozwoju Gminy  i Budżetu i czy w tej kadencji przedkładać ten projekt uchwały. Jeżeli komisje zdecydują, że nie podejmować takiej uchwały to o takiej decyzji zostanie poinformo-wany Pan Ryszard Puchacz.  Decyzję pozostawiam państwu Radnym czy umieścić ten punkt w porządku obrad najbliższej sesji. Ten projekt uchwały nie różni się praktycznie ni-czym od projektu przygotowanego w październiku. Końcówka w którymś paragrafie jest zmieniona. Więc z samego faktu można zadać sobie pytanie skoro to się niczym nie różni to dlaczego tak długo trwało. Rada wypowiedziała się, że dla Gminy Zamość uchwała taka jest to sztuka dla sztuki, jak również gdy przeczytamy regulamin, który jest bardzo krótki i ogólny, w którym właściwie nie można nic konkretnego zapisać, a mamy tworzyć prawo miejscowe. Jedna z gmin miała zapis kto będzie zarządzał, wojewoda usterkował, że w regulaminie nie może być takiego zapisu, kolejny temat zapis w regulaminie o obowiązku przestrzegania przepisów sanitarnych, epidemiologicznych i przeciwpożarowych. Organ nadzoru uznał, że taki zapis nie znajduje źródeł prawa. Dlatego proponuję pozostawić w tej uchwale zapisy z poprzedniego roku.
Komisja Oświatowo-Społeczna wyraziła negatywną opinię odnośnie przedłożonego projektu uchwały.
Następnie komisja przeszła do punktu 10.

Punkt 10
Inne sprawy będące przedmiotem obrad sesji Rady Gminy. 

Wójt Gminy Zamość Pan Ryszard Gliwiński- 
Rozpocznę od spraw finansowych w planowanym porządku obrad najbliższej sesji nie ma już tematów dotyczących Komisji Społeczno-Oświatowej, będą tematy planistyczne, uchwała o przydomowych oczyszczalniach ścieków.
Natomiast jeżeli chodzi o  budżet to mamy ostateczne kwoty subwencji oświatowej, wszystko co otrzymujemy z budżetu państwa na dochody bieżące i tak mamy subwencję oświatową na plus 3941829 zł są to podwyżki dla nauczycieli. Mamy coś czego nie było do tej pory jest subwencja rozwojowa w kwocie 1.404.029,00zł, jeżeli chodzi o subwencje wyrównawczą równoważącą udział w podatku  PIT I CIT to jest bez zmian, też mamy ale dopiero informację o ostatecznej kwocie dotacji do wychowania przedszkolnego w niej również środki na pod-wyżki dla nauczycieli mamy 1170 280,00 zł więcej.  Podwyżki kalkulacja na dzień 15 lutego to 5426471,00zł czyli na podwyżki dla nauczycieli są środki. Jak wygląda finansowanie wy-datków bieżących w oświacie, należy pamiętać, że mamy w budżecie w stosunku do projektu budżetu mamy mniej  2 622 000,00 zł na wydatki w oświacie w tym roku i w tym nie ma tych zadań remontowych. Jeżeli chodzi o wolne środki z rozliczenia roku ubiegłego 1016486,76zł. Na najbliższej sesji mamy obowiązek wprowadzić zwiększona subwencję oświatową i rozwo-jową, rezerwa ogólna budżetu po wprowadzeniu zmian na najbliższej sesji  wynosi 1 330 000,00zł plus milion wolnych środków więc mamy do dyspozycji 2 330 000,00zł.
Brakuje nam na wydatki jeszcze 7 000 000,00zł czyli jesteśmy na minusie ponad 9.000 000,00zł.

Ponieważ w punkcie 10 zostały omówione tematy  z punktu 11 przystąpiono do realizacji punktu 12.

Ponieważ członkowie Komisji nie mieli więcej pytań, na tym zakończono posiedzenie Komisji

Anna Bartoń …………………………………………….
Krzysztof Ostasz ……………………………………………
Edmund Hałasa …………………………………………….
Beata Wichorowska …………………………………………..
Anna Serafin .............................................................
Piotr Najda ……………………………………………


Protokołowała: Małgorzata Paszko

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Kułaj Paweł
Dodano do BIP dnia: 2024-03-28 11:39:43